اعدام “دست‌کم ۱۸ زندانی در ایران” در ماه مارس ۲۰۲۴

طبق برآورد نهادهای حقوق بشری، سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰۰ نفر در جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند

در ماه میلادی گذشته (مارس) حکم اعدام دست‌کم ۱۸ نفر در زندان‌های جمهوری اسلامی به اجرا در آمد که این رقم نسبت به ماه پیش از آن ۸۰درصد افزایش یافت. ماه فوریه ۱۰زندانی در ایران اعدام شدند.

طبق برآورد نهادهای حقوق بشری، سال ۲۰۲۳ بیش از ۸۰۰ نفر در جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند

آمار به ثبت رسیده  نشان می‌دهد که طی ماه مارس ۲۰۲۴ دست‌کم حکم اعدام ۱۸ زندانی در زندان‌های ایران اجرا شده است. هویت ۱۷ نفر از این زندانیان  احراز شده است. تنها هویت یک زن اهل جلفا که در زندان مرکزی تبریز اعدام شد، هنوز مشخص نیست.

بر اساس ارزیابی ها، به دلیل آغاز ماه رمضان در این ماه سرعت اجرای احکام اعدام‌ کمتر شده است، اما احتمال آن می‌رود که پس از ماه رمضان اجرای احکام اعدام بار دیگر سرعت گیرد.

دو “سازمان حقوق بشر ایران” (IHR) مستقر در نروژ و “با هم علیه مجازات اعدام” (ECPM) مستقر در پاریس در گزارش مشترک خود در ماه گذشته (مارس) اعلام کردند که این دومین بار در طول دو دهه است که بیش از ۸۰۰ اعدام در یک سال ثبت شده است. آخرین بار ۹۷۲ نفر در سال ۲۰۱۵ اعدام شده بودند. در این گزارش آمده که در سال ۲۰۲۳ شمار اعدام‌های اجراشده ۸۳۴ مورد بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ هه‌نگاو، طی ماه مارس دست‌کم حکم اعدام ۵ زندانی تُرک، ۴ زندانی کُرد و ۳ زندانی بلوچ در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اجرا شده‌اند. همچنین دست‌کم سه تبعه کشور افغانستان در زندان‌های ایران جزو اعدام‌شدگان هستند.