نهاد همبستگى ملى گامى نو در راه اتحاد نيروهاى سياسى

چهلمین سال اعدام ۱۰ زن بهائی؛ «داستان ما یکی‌ست» در یادبود تلاش دیرینه زنان برای برابری

روز ۲۸ خرداد سال ۱۳۶۲، جمهوری اسلامی ۱۰ زن بهائی را به جرم باور به اندیشه‌های برابری جنسیتی و اعتقاد به بهائیت، در یک شب و در میدان چوگان شهر شیراز به دار آویخت.

۹۲

جامعه جهانی بهائی از شروع کمپین «داستان ما یکی‌ست» در یادبود چهلمین سال اعدام ۱۰ زن بهائی خبر داد. این کارزار با هدف گرامی‌داشت تلاش دیرینه زنان ایرانی برای تحقق برابری جنسیتی راه‌اندازی شده و از همگان خواسته است تا به هر شکل از جمله ساخت آثار هنری، به آن بپیوندند.

روز ۲۸ خرداد سال ۱۳۶۲، جمهوری اسلامی ۱۰ زن بهائی را به جرم باور به اندیشه‌های برابری جنسیتی و اعتقاد به بهائیت، در یک شب و در میدان چوگان شهر شیراز به دار آویخت.

سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهائی با اشاره به راه‌اندازی کمپین «داستان ما یکی‌ست» در چهلمین سالگرد اعدام این ۱۰ زن  گفت: «ماموران در آخرین تلاش خود برای اجبار این زنان به انکار دین بهائی، آن‌ها را یکی‌یکی به دار آویختند و هر یک را مجبور کردند تا مرگ زن اعدامی پیش از خود را تماشا کند.»

به گفته او، اغلب این زنان بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشتند، دو نفرشان مادر و دختر بودند و یکی از آن‌ها هم به نام مونا محمودنژاد، تنها ۱۶ سال داشت.

فهندژ با اشاره به این که این زنان برای اعتقاداتی که شامل «برابری زن و مرد» نیز می‌شد با مقاومت تمام ایستادند و ۴۰ سال پیش جان خود را از دست دادند اما امروز، این سرکوب و آزار و اذیت به تمام اقشار جامعه ایران گسترش پیدا کرده است.

سخنگوی جامعه جهانی بهائی یادآور شد: «زنان جوان امروز همان تصمیمی را هر روز در خیابان‌های ایران می‌گیرند که آن شب این ۱۰ زن گرفتند. زنان ایرانی حاضر نیستند باور خود را به برابری و آزادی انکار کنند.»

بر همین اساس، جامعه بهائیان تصمیم گرفته است تا در چهلمین سال اعدام این ۱۰زن، کارزاری را به یاد آن‌ها و برای مبارزه تمام زنان ایران راه‌اندازی کند و از طریق این کمپین نشان دهد که داستان استقامت زنان و تلاش آن‌ها در راستای برابری، بیش از چهار دهه سابقه دارد و همه زنان با باورها و پیشینه‌های مختلف در آن اشتراک داشته و دارند.

این کارزار همچنین از تمام ایرانیان از جمله هنرمندان، موسیقی‌دانان، فیلمسازان و سایر افراد فعال در زمینه‌های مختلف هنری خواست تا با استفاده از روش‌های خلاقانه هنری به این کمپین بپیوندند و در گرامی‌داشت یاد زنان بهائی اعدام شده مشارکت کنند.

کمپین «داستان ما یکی‌ست» در ماه خرداد آغاز می‌شود و برای یک سال ادامه خواهد داشت اما دوره اصلی بزرگداشت در فاصله ۱۱ تا ۲۸ خرداد خواهد بود.

جمهوری اسلامی در حالی چهار دهه پیش این زنان را به اتهاماتی نظیر اعتقاد به آیین بهائی و «آموزش دینی به کودکان خردسال» اعدام کرد که بر اساس جدیدترین گزارش سالانه ایالات متحده آمریکا، ایران همچنان یکی از بالاترین رکوردها را در سرکوب و نقض آزادی مذاهب در جهان دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی در توضیح گزارش سالانه خود از آزادی مذهب در ‌جهان و نقش رژیم‌های سرکوب‌گر در نقض حقوق بشر، از ایران به عنوان کشوری یاد کرد که یکی از بدترین رکوردها را در زمینه آزادی مذهب داراست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با رجوع به این گزارش به هدف قرار‌ گرفتن اقلیت‌های مذهبی همچون بهائیان، مسیحیان و مسلمانان غیر شیعه از سوی جمهوری اسلامی اشاره کرد.

او با تاکید بر دو اعدام‌ اخیر در ایران به دلیل «سب‌النبی» و وحشتناک خواندن این اقدام حکومت، گفت که ایالات متحده با استفاده از ابزارهای مختلف سیاسی و حمایت از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، به رسیدگی به نگرانی‌های‌حقوق‌ بشری در ایران ‌ادامه خواهد داد.

نظرات بسته شده است.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. پذیرفتن ادامه

Privacy & Cookies Policy
Translate »