نهاد همبستگى ملى گامى نو در راه اتحاد نيروهاى سياسى

شبکه آی‌تی‌وی: جمهوری اسلامی پناهندگان در ترکیه را به ربودن و قتل تهدید می‌کند

در بهمن ماه ۱۴۰۰، سازمان اطلاعات ترکیه، میت، اعلام کرد که ۱۷ نفر را به ظن همدستی با دستگاه اطلاعاتی ایران برای ربایش یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی بازداشت کرده است.

۴۴

شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا در گزارشی نوشت که وابستگان جمهوری اسلامی پناهجویان و پناهندگان سیاسی ایرانی در ترکیه را به ربودن و قتل تهدید می‌کنند.

گزارشگر این شبکه در سفر به شهرهای مختلف ترکیه، روایت پناهجویان مختلف ایرانی را درباره توطئه‌های جمهوری اسلامی علیه آنها ثبت کرده است.

یک عضو سابق نیروی دریایی ایران به نام «امیر» که به ترکیه گریخته، به آی‌تی‌وی گفت که ماموران جمهوری اسلامی یک بار تلاش کردند تا او را در نزدیکی خانه‌اش بربایند و پلیس ترکیه در این ارتباط ۱۱ نفر را بازداشت کرده است.

امیر گفت جمهوری اسلامی از کشتی‌های نیروی دریایی برای ارسال سلاح به سوریه استفاده می‌کرد و کشتی‌ای که او در آن کار می‌کرد ماهانه ۲۰ کانتینر سلاح به سوریه می‌فرستاد.

این عضو پیشین نیروی دریایی که به دلیل مخالفت خود با کشتار مردم سوریه با این سلاح‌ها، از ایران گریخته، خاطرنشان کرد نیروی دریایی از سال ۲۰۱۹ هر ماه برای سوریه سلاح می‌فرستاد.

سامان، معترضی که پس از شلیک نیروهای سرکوبگر در ماه اکتبر بینایی یک چشم خود را از دست داد و به ترکیه پناهنده شد، نیز از دریافت پیام‌های تهدید به مرگ از سوی عوامل جمهوری اسلامی خبر داد.

این معترض پناهجو با اشاره به اینکه عوامل جمهوری اسلامی در پیام‌هایشان او را به قتل تهدید کرده‌اند، گفت در این مدت در ترکیه به صورت مخفیانه زندگی می‌کند و تماسش را با دنیای بیرون، به جز چند نفر، قطع کرده است.

سامان به آی‌تی‌وی گفت باید فورا از ترکیه به کشور دیگری برود، زیرا برای جمهوری اسلامی ربودن و کشتن مخالفان در ترکیه به کار بسیار راحتی تبدیل شده است.

مهری، کنشگر و پناهجوی دیگر ایرانی، نیز به آی‌تی‌وی گفت در ترکیه از طریق یک صفحه اینستاگرامی به یک برنامه کوهنوردی دعوت شده بود، اما در این برنامه به او یک نوشیدنی انرژی‌زا حاوی مواد بی‌هوش کننده داده شد.

مهری گفت شوهرش که این نوشیدنی را نخورده بود، متوجه این توطئه شد و او را از محل نجات داد. او خاطرنشان کرد تاکنون هیچ‌کس در ارتباط با این توطئه در ترکیه بازداشت نشده است.

احسان کارآموز، موسیقی‌دان و کنشگر ایرانی، که به کنشگران در خروج از ایران کمک می‌کند، به آی‌تی‌وی گفت عوامل جمهوری اسلامی در ترکیه برای به دام انداختن مخالفان، خود را به عنوان پناهجو یا رهبران مذهبی جا می‌زنند و در برخی موارد برای اغوای مردان و ربودن آنها از ماموران زن استفاده می‌کنند.

در بهمن ماه ۱۴۰۰، سازمان اطلاعات ترکیه، میت، اعلام کرد که ۱۷ نفر را به ظن همدستی با دستگاه اطلاعاتی ایران برای ربایش یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی بازداشت کرده است.

بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، تیمی که نقشه این آدم‌ربایی را سازماندهی کرده بود شامل یک دادستان، مالک یک شرکت تجاری صنایع دفاعی، یک سرهنگ بازنشسته و چند افسر بودند.

پیش‌تر نیز در ۲۳ آبان ۱۳۹۸، مسعود مولوی وردنجانی، مدیر کانال تلگرامی جعبه سیاه که در ترکیه ساکن بود، توسط عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این کشور ترور شد و جان باخت. محمودرضا ناصرزاده، کارمند کنسولگری ایران در استانبول یکی از متهمان ترور مولوی است.

نظرات بسته شده است.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. پذیرفتن ادامه

Privacy & Cookies Policy
Translate »