نهاد همبستگى ملى گامى نو در راه اتحاد نيروهاى سياسى

افزایش جمعیت زنان دستفروش – رنج گرسنگی کودکان مان را به چه کسی بگوییم؟

۱۹۱

«بیش از ۲۰۰هزار زن سال گذشته از گردونه اشتغال خارج و بخشی از آن ها به جمعیت زنان دستفروش اضافه شده اند.» (روزنامه حکومتی جام جم -۲۱ فروردین ۱۴۰۰) زنان دستفروش هم بعد از کرونا آسیب زیادی دیده اند.

کرونا در یک سال گذشته زنان شاغل زیادی را خانه نشین کرده است. در این دوران سهم مشارکت اقتصادی زنان نیز کاهش چشمگیری داشت. به دلیل عدم شفافیت نظام حاکم بر ایران آماری از زنانی که با دستفروشی زندگی خود را می گذرانند وجود ندارد. اما برخی از مسئولان حکومتی به افزایش جمعیت زنان دستفروش اذعان می کنند.

راه حل هایی که مسئولان در مواجهه با افزایش جمعیت زنان دستفروش اتخاذ می کنند تا کنون بر وخامت شرایط دستفروشان افزوده است. تکرار مداوم طرح های منع دستفروشی نه تنها به مسئله دستفروشی پاسخ نمی دهد بلکه فقط رنج این زنان را افزایش می دهد.

زنان دستفروش در استان های جنوب ایران

در برخی مناطق مثل استان های شمال غرب، شمال شرق و مرکز دستفروشی میان زنان کمتر است. استان های جنوبی اما چهره دیگری از دستفروشی را به نمایش گذاشته است. در استان هایی مثل خوزستان و هرمزگان زنان زیادی به اجبار شرایط اقتصادی مجبور به دستفروشی در بازارها هستند.

نظرات بسته شده است.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. پذیرفتن ادامه

Privacy & Cookies Policy
Translate »